Wat is een Roetfilter? (DPF)
De meeste dieselauto’s en bedrijfswagens zijn tegenwoordig uitgerust met een roetfilter (DPF). Het doel hiervan is om de uitlaatgassen door te laten en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu, maar geeft ook zeker nadelen aan de motor en de reparatiekosten voor het vernieuwen van de roetfilter kunnen torenhoog uitlopen.
Hoe kan ik zien of ik een storing heb aan de roetfilter?
Het roetfilter systeem kan een storing aangeven d.m.v. het motormanagement -en roetfilter lampje. In sommige gevallen kan dit zich uiten in een noodprogramma van de moto, wat ervoor zorgt dat de auto in een zogeheten noodloop belandt.
Wat zijn de veel voorkomende problemen bij een verstopte roetfilter?
Wanneer de motor bijna niet op bedrijfstemperatuur komt, is de verbranding niet optimaal en wordt de uitstoot van de roetdeeltjes groter. Hierdoor zal de verzadiging van het roetfilter systeem sneller van toepassing raken. Doordat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, zal het roetfilter een te lage temperatuur bereiken om het regeneratieproces te kunnen opstarten. Het gevolg is dat het roetfilter verstopt raakt. Hierdoor zal het motorvermogen afnemen, de computer een foutmelding geven en uw auto voor reparatie naar de dealer moeten. De dealer kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van het roetfilter en eventueel de turbo. De levensduur van het roetfilter wordt hierdoor verkort. Uw auto zal teveel brandstof verbruiken wat tot hoge maandlasten zal leiden. Het nadeel van het uitschakelen van een roetfilter is dat uw auto niet apk gekeurd kan worden.
Wat zijn de voordelen van het uitschakelen van het roetfilter?
✅ Nooit meer problemen en eventuele kosten van het roetfiltersysteem
✅ Geen tegendruk op de motor waardoor er meer koppel gegenereerd zal worden
✅ Lager brandstofverbruik
✅ Geen motorstoring